Klikkelstein Kinderopvang gaat aan de slag met de functie pedagogisch beleidsmedewerker

Klikkelstein Kinderopvang is een kinderopvangorganisatie in gemeente Cranendonck en biedt zowel dagopvang (0-4 jaar) als BSO (4-12 jaar). Beide opvangvormen zitten in hetzelfde gebouw, maar hebben elk hun eigen gang. Voor de dagopvang hebben we 5 stamgroepen actief in gebruik en de mogelijkheid voor twee extra peutergroepen en voor de BSO hebben we 5 stamgroepen. Op de BSO hebben we 110 kindplaatsen en bij de dagopvang 144 kindplaatsen.

Onze visie is: ‘kinderopvang is bewegen’, en dat bedoelen we in de breedste zin van het woord. Onze locatie is gevestigd op een sportpark, dus letterlijk bewegen met kinderen vinden we belangrijk, maar ook meebewegen met ontwikkelingen binnen de kinderopvang (zoals bijvoorbeeld met het volgen van de workshop) en meebewegen met medewerkers en ouders in hun wensen en behoeften binnen de mogelijkheden die Klikkelstein biedt.

                                                                                                                             Logo web_banner_klikkelstein PNG.png

Onlangs hebben we de workshop 'inzet van de pedagogisch beleidsmedewerker/coach in je organisatie' gevolgd. We merkten dat we niet goed vooruit kwamen met de vorm die we hanteerden voor de functie van pedagogisch beleidsmedewerker. Bij ons is de functie gecombineerd met onze functie als leidinggevende en we waren erg op zoek naar een goede balans daarin en we merkte dat we te veel mee gingen in de ‘waan van de dag’ en dat het specifieke stuk coaching en beleid er bij in schoot.

De workshop was voor ons een nieuwe impuls die we goed konden gebruiken om onze focus terug te krijgen en te verhelderen. Het helpt ons om alert te blijven op de functie. De workshop heeft ons duidelijke handvatten gegeven om aan de slag te gaan met het maken van nieuw beleid. Ook het delen van praktijkervaringen en de interactie met andere deelnemers, sprak ons erg aan. We hebben input gekregen van andere deelnemers hoe zij dit vormgeven. Het was een ‘eye-opener’ om te zien hoe we dingen anders konden vormgeven.

We plannen nu heel duidelijk concreet tijd in wanneer we waar aan werken. We hebben direct kennismakingsgesprekken gepland met alle pedagogisch medewerkers en na deze gesprekken plannen we meteen een nieuwe datum of een termijn wanneer we weer een gesprek hebben. Dat geeft ons houvast en zorgt er voor dat het actueel blijft.
 

Heb jij na het lezen van dit praktijkvoorbeeld ook behoefte aan ondersteuning óf wil je ook een workshop bijwonen? Wij helpen je graag verder! Laat het ons weten!


Meer praktijkvoorbeelden lezen? Bekijk ze in dit overzicht.

Gerelateerd